Display weer snelste groeier in online advertising

Bron; Adformatie, door: Rob Beemster

Met een groei van 23,1% is display terug als het snelst groeiende segment in online advertising in Europa .
 
Dat blijkt uit de vanmorgen gepubliceerde AdEx cijfers van IAB Europe. Naar aanleiding van de nieuwe cijfers spreekt het IAB van ‘een revival in digital display’.
 Met 21,3% groeide display advertising sneller dan Search (dat groeide met15,1%). Search blijft wel de grootste categorie met een aandeel van 45% in de online bestedingen (tegen 33% voor display en 22 % voor rubrieksadvertenties en directories).
 
De totale Europse online advertentiemarkt groeide over 2010 met 15.3%; ruim drie keer zo snel als de Europese advertentiemarkt in z’n geheel. De totale online bestedingen kwamen op 17,7 miljard euro (€15.3 miljard in 2009). De landen met het hoogste aandeel online zijn Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en Spanje. Deze zijn samen goed voor driekwart van de online advertentiebestedingen.
 
De uitgaven aan online video reclame verdubbelde in de meeste markten. Een heel eind daarboven zit Spanje waar online video groeide met 125% (tot 13 miljoen euro). In Groot-Brittannië kwam de groei op 90% (tot 63 miljoen euro).
 Voor het eerst zijn ook mobile search en mobile display in de AdEx survey meegenomen. Hoewel de mobiele bestdingen beschikbaar zijn voor slecht twaalf van de 25 landen die in het onderzoek meelopen, bevestigen deze dat mobiel adverteren eindelijk van start is gegaan dankzij de beschikbaarheid van smartphones en mobiele apps. In de landen die hierover rapporteren, telt mobiel al mee voor 2 tot 3% van de online bestedingen
 
Digital Sign weer snelste groeier in online advertising Digital Sign weer snelste groeier in online advertising